Løgelandsvej 1 Valby
3200 Helsinge (Kort)

Inventaret

Prædikestolen fra1585 er skåret af Rasmus Mller og er gennem tiden blevet overmalet,
men under restaureringen i 1970 blev disse overmalinger fjernet og de oprindelige udsmykninger genopfrisket, især kan nævnes at Christian IV 's monogram blev forgyldt.

Døbefonten er i romansk stil som adskillige andre døbefonte i Nordsæjlland.

De nuværende lysekroner er opsat i1910, men det er uvist, hvad der er hændt med de tidligere kroner.

Pengeblokken er fra 1715, en tilsvarende kan ses i Mårum kirke.

I korbuen ses, hvad der formodentlig er rester af en større middelalderlig udsmykning af kirken:
Tre medaljoner, deraf de to med portræt (?) og den midterste med et flagprydet lam, symbol for Johannes Døber.

Diverse nyere lokaludførte udsmykninger forsvandt ved restaureringen 1969-70.

Kirkens altersølv blev genkonstrueret i 1698, efter af have været forsvundet i forbindelse med svenskekrigene.

De to store alterstager er fra begyndelsen af det 17. århundrede.
Den syvarmede lysestage er fra 1919.

Korets hvælving er kommet til i det 13. århundrede.
Før var der et træloft, mærkerne efter dette kan ses under kalkmalerierne i korbuen.